Je organiseert een kennissessie over jouw expertise voor een man of 10. Je ultieme doel? Dat iedere deelnemer je sessie als waardevol ervaart en het gevoel heeft dat de sessie speciaal voor hem of haar bedoeld was! Hoe bereid je dat voor? Hoe vorm je een inspirerend programma en welke werkvormen gebruik je? Door de NOBTRA verkozen Trainer van het Jaar Laura van den Ouden deelt haar tips:
Stap 1: Verdiep je in je deelnemers
“Je startpunt is de deelnemer, niet wat jij allemaal weet en wilt vertellen. Weet je van tevoren niet wie je deelnemers zijn, leef je dan in. Waar zouden mensen met betrekking tot je onderwerp tegenaan kunnen lopen? Welke vragen zou je doelgroep kunnen hebben?
Als ik wel weet wie mijn deelnemers zijn, werk ik met persoonlijke intakeformulieren. Ten eerste check ik met welke motivatie mensen komen. Matcht hun behoefte met het doel van mijn training? Daarnaast proef ik de sfeer: hoe zitten de mensen in hun werk? Zie ik een rode draad in alle leerdoelen? Ik kijk naar de LinkedIn-pagina’s van de deelnemers en verdiep me in hun achtergrond en organisaties. Dat helpt om de deelnemers echt persoonlijke aandacht te geven.
Bij incompany-leertrajecten ga ik soms zelfs een stap verder. Ken ik hun werkwereld nog niet zo goed, dan loop ik het liefst een dag mee in de werkomgeving van de deelnemers of ik ga in gesprek met managers om doelstellingen te bespreken. Hoe dichter je op het werk zit, hoe relevanter je de training kunt maken.”
Stap 2: Vorm je programma
“Als je de leerdoelen van je deelnemers kent, stel je daarna je programma samen. Ben je werkzaam in hetzelfde vakgebied als waar de training over gaat, dan is het makkelijker om op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen. Duik daarnaast in vacatures: wat wordt anno vandaag gevraagd van professionals in je vak? Lees vakbladen, bezoek congressen, doe onderzoek en schrijf ook zelf af en toe artikelen. Dat draagt allemaal bij aan je eigen expertise, onderbouwde meningen over je vak en aan een goede, actuele inhoud van je sessie.”
Stap 3: Finetune je programma met de deelnemers
“Tijdens de eerste bijeenkomst leg ik het programma aan de deelnemers voor. Vervolgens inventariseer ik welke onderwerpen ze het meest interessant vinden. Dit doe ik door de onderwerpen op een flip-over te schrijven en de deelnemers te vragen twee geeltjes met hun naam erop te plakken bij de onderwerpen die hen het meest boeien. Misschien zijn er wel onderwerpen die je verder kunt uitbouwen of juist achterwege kunt laten.
Met slimme timing boei je je deelnemers van begin tot eind. Plaats hiervoor het onderwerp dat de deelnemers het meest interessant vinden aan het eind van de ochtend. Deelnemers gaan dan opgetogen de lunch in en delen hun enthousiasme onderling. Ga tegen het einde van de middag in op het volgende meest boeiende onderwerp en je eindigt de dag vol energie en enthousiasme. Je hebt een successpiraal gecreëerd: op naar de volgende bijeenkomst!”
Stap 4: Gebruik het KIT-model en ga voor variatie
“Een absolute afrader: theorie in de ochtend en praktijk in de middag. Deelnemers herinneren zich om 3 uur ’s middags echt niet meer welke theorie je om 9 uur besprak. Neem in plaats daarvan per onderwerp een blok van één uur en gebruik het Kennis-Inzicht-Toepassing (KIT)-model. Leg uit waar het om gaat (K), waarom het belangrijk is (I) en laat de deelnemers direct oefenen met het onderwerp (T). Dan voelt elk onderwerp voor iedereen als een praktisch en goed afgerond geheel.
Door ook nog af te wisselen met verschillende werkvormen per KIT-onderdeel, houd je de energie de hele dag vast. Zelf kijk ik graag naar wat mensen in hun privéleven leuk vinden. Hoe bouw je dat om naar een (spel)variant in je eigen training? Van filmpjes, quizzen tot een gastspreker uitnodigen. Wil je de deelnemers bijvoorbeeld een offerte laten schrijven? Betrek dan een gast-opdrachtgever en kondig een contest aan. Stuur na een uur werken de geschreven offertes naar de opdrachtgever en vraag hem of haar te laten weten met wie diegene in zee zou gaan. Dan wordt het een echte uitdaging waardoor de tijd voorbij vliegt. Bovendien levert het directe, waardevolle feedback op. In dit e-book vind je 100 andere werkvormen die je als docent kunt gebruiken.”
Stap 5: Help de deelnemers het geleerde in de praktijk te brengen
“Ik ontwikkelde een transfermodel en benoemde 7 succesfactoren die helpen om het geleerde te borgen. Als je dat model vanaf dag 1 benoemt en deelnemers hierbij begeleidt, halen ze veel meer uit je sessie(s). Voorbeelden zijn een buddy in de organisatie zoeken, betrokkenheid bij de manager creëren en passende projecten in de organisatie zoeken waarin ze het geleerde kunnen toepassen.”
Ondersteuning nodig bij het ontwikkelen van interne trainingen?
Schakel Expert Trainers in voor gratis en vrijblijvend advies.
Meer weten over trainen?
Dit artikel is onderdeel van een blogreeks van Trainer van het Jaar (2018-2020) Laura van den Ouden. In deze artikelen geeft Laura nog meer tips over het trainersvak: