Je hebt in trainen je passie gevonden en staat te trappelen om trainingen te verzorgen. Maar hoe maak je aan de buitenwereld duidelijk wat je in huis hebt? Op welke manier kom je aan opdrachten en hoe onderscheid je jezelf van andere trainers? Laura van den Ouden is twee jaar op rij door de NOBTRA verkozen tot Trainer van het Jaar en deelt haar tips om je als ZZP’er of binnen je eigen organisatie als trainer te positioneren.

Tip 1: Bied jezelf als trainer aan

“Veel trainers zijn te bescheiden. Ga er niet vanuit dat mensen je vanzelf benaderen. Je moet zelf uit je hok komen en vanuit eigen initiatief trainingen aanbieden om zichtbaar te worden. Luister naar signalen op de werkvloer. Wat speelt er? Waar is behoefte aan? Ga gesprekken aan, hang een a4tje bij het koffiezetapparaat op met jouw ondernemersverhaal en deel in kennissessies wat je in de aanbieding hebt.

Denk ook aan een eigen platform of website; iets dat vaststaat en waarop mensen kunnen zien waar jij voor staat, aanbiedt en/of geproduceerd hebt. Verzamel referenties en maak van je deelnemers ambassadeurs die je aanprijzen!”

Tip 2: Specialiseer je

“Er zijn 16.000 trainers in Nederland die allemaal goed zijn in communiceren. Laat zien waarom mensen jóu moeten hebben. Wat kenmerkt jou? Voorkom dat je alles en iedereen bedient en een soort ‘duizenddingendoekje’ wordt. Sterker is het als je laat zien wat écht je talent is.

Verdiep je in waar mensen op zitten te wachten en kies een niche waarvan je zeker weet dat het je jaren zal blijven boeien. De volgende stap is om je daar als een waanzinnige in te verdiepen. Doe onderzoek, schrijf er artikelen over en spreek op congressen. Kies bij voorkeur iets wat je zelf ook moeilijk en uitdagend vindt en wat nog geen plat gebaand pad is: hoe kun je bestaande vraagstukken oplossen? Ben je het antwoord nabij? Werk dit dan uit in een waardevol model en bied het aan bij tijdschriften die ertoe doen. Zo is mijn specialisatie borging en transfer van trainingen in de praktijk. Neem jezelf serieus, dan wordt het voor anderen ook makkelijker om dat te doen.”

Tip 3: Neem de tijd

“Ondernemerschap vergt lef en tijd. Wil je je onderscheiden, dan moet je boven de rest uitsteken en moeite doen. Grote kans dat als je meer over trainen leert, je het meer en beter wilt gaan doen. Een randvoorwaarde is genoeg tijd voor de voorbereiding en je positionering. Voel je frictie in je werk, geef dan bij je werkgever aan wat je nodig hebt. Volg je nu bijvoorbeeld een trainersopleiding, geef dan tussentijds kleine presentaties op werk om te laten zien wat je bezighoudt en om anderen te laten zien wat daarbij komt kijken. Zo begrijpt je omgeving jouw tijdsinvestering ook.”

Tip 4: Ga samenwerkingen aan

“Het grootste misverstand rondom jezelf profileren is dat je dit alleen moet doen. Zoek mensen om je heen die je kunnen helpen, voor wie het ook deel is van hun werk en werk samen. Bijvoorbeeld bij het schrijven van een artikel of het doen van onderzoek. Wanneer je je tijd en kennis deelt, wordt het resultaat bovendien nóg beter. Wat schiet je er immers mee op om geheimzinnig te doen over je kennis? Door connecties te maken en kennis te delen kom je verder.”

Bonustip: Volg een training Succesvol Ondernemen

Hulp nodig bij het opstellen van een concreet marketingplan en het formuleren van jouw ondernemersverhaal? In de driedaagse training Succesvol Ondernemen als Trainer krijg je hierbij begeleiding. De trainer fungeert als coach en geeft je handvatten om zichtbaarder te worden, klanten aan te trekken en de strategie van je bedrijf te bepalen.

Meer weten over trainen?

Dit artikel is onderdeel van een reeks. In deze artikelen geeft Laura nog meer tips over het trainersvak: