Wat zijn podcasts?
Podcasts zijn audiobestanden die online gepubliceerd worden. Soms gaat het om afzonderlijke opnames, soms om een serie. Traditioneel waren podcasts radioshows, die je achteraf kon luisteren wanneer je wilde. Ondertussen worden ze gebruikt voor muziekoptredens, interviews, gesprekken of als medium in onderwijs.
“Terwijl commerciële radio zichzelf bevuilt met te veel reclames, […], herstellen podcasts de verloren creatieve belofte van radio”, aldus James Wolcott (journalist en media-criticus).
Waarom zijn podcasts in opkomst?
We leven weliswaar in een wereld waar steeds meer focus ligt op visueel de aandacht trekken, bijvoorbeeld via vlogs en YouTube, en toch is de podcast (weer) in opkomst. Wolcott beschouwt het luisteren naar podcast als het nieuwe TV kijken, radio luisteren en zelfs het nieuwe boeken, blogs en kranten lezen. Podcasts luisteren ontwikkelt je brein op intellectueel en emotioneel vlak, het werkt praktisch en simpel én is in bijna alle gevallen ook nog eens gratis.
De reden dat podcasts steeds populairder worden, is vermoedelijk dat mensen meer dan ooit het maximale uit hun tijd willen halen. Een podcast luisteren in de auto of lopend onderweg naar je werk of huis, geeft die tijd een nuttige invulling, zonder dat je ogen op een beeld gericht moeten blijven. Je kunt podcasts afluisteren terwijl je iets anders aan het doen bent. Podcasts worden steeds meer op de mobiele telefoon beluisterd.
5 tips voor het maken van een podcast
Een podcast is een uitstekende manier om kennis te delen. Je geeft je luisteraars waardevolle weetjes en informatie over een onderwerp waar jij expertise in hebt. Ook kan een podcast voorafgaand aan een klassikale bijeenkomst voor meer betrokkenheid zorgen bij de klassikale bijeenkomst en alvast belangrijke punten verankeren bij de luisteraars.
Hieronder vind je 5 tips voor organisaties of experts die een podcast willen maken.
- Kies een dynamische vorm binnen de podcast. De foto die je ziet bij deze blog is opgenomen op Next Learning: een gesprek tussen een journalist (Bob Brinkman), een sidekick (Job Bilsen) en de expert (Laura van den Ouden). Het thema achter deze podcast was: “Learner meets professional”. De journalist en de sidekick stelden mij als expert vragen over het thema van de workshop die ik gaf op Next Learning. Ze stelden vragen vanuit hun eigen nieuwsgierigheid en kennis; sommige vragen waren voorbereid, anderen ontstonden ter plekke. Ik kende van tevoren geen enkele vraag. Op deze manier ontstaat een spontane en dynamische kennisoverdracht over een onderwerp. Je zit als luisteraar als het ware aan tafel en er worden vragen gesteld die jij misschien ook had. Je verbeelding wordt geprikkeld en daar moet audio het van hebben. Dynamiek in een podcast houdt de aandacht vast en een voorbereide monoloog van een expert die zijn kennis vertelt via eenrichtingsverkeer doet dat veel minder. Denk daarom van tevoren na over een passende dynamische vorm van je podcast. Naast de interviewvorm (in dit geval met een journalist en een sidekick), kun je denken aan een quiz, het geven van tips, een persoonlijke ervaring delen, vragen beantwoorden, verschillende sprekers binnen één podcast aan het woord laten of een discussie tussen personen. Hier nog vijftig suggesties voor het creëren van podcasts!
- Houd de podcast tijd- en plaatsonafhankelijk. In de podcast opgenomen op Next Learning hebben we tijdens het gesprek niet verwezen naar het congres dat dezelfde dag plaatsvond of de workshop die ik een paar uur later zou geven. Een podcast moet onafhankelijk van tijd of plaats te beluisteren zijn, zodat het voor iedereen op elk moment makkelijk te volgen is.
- De beste podcasts maak je in het moment. Zoals eerdergenoemd zorgt een voorbereide monoloog ervoor dat de podcast luisteraar eerder afhaakt. Spanning en spontaniteit missen dan. Bereid daarom niet te veel inhoud of vragen voor en praat vanuit wat echt belangrijk is op dat moment; die flow voelt een luisteraar.
- Houd een podcast kort en makkelijk af te spelen. In principe zijn er geen regels voor de lengte van podcasts. Er zijn podcasts die 5 minuten duren en podcasts die 2 uur duren. Je kunt een podcast altijd stopzetten, terugluisteren of doorspoelen, dus de lengte bepaalt een luisteraar ook zelf. Het is een flexibele manier van kennis opdoen. Een goede manier om jezelf te dwingen to the point te komen is door je podcast maximaal 20 minuten te maken. Een podcast ter verdieping van een onderwerp mag natuurlijk langer duren. En maak de podcast makkelijk om af te spelen: binnen 2 clicks te openen en gratis. Enkele media waarop je podcasts kunt luisteren zijn:
- Apple Podcast: een app waar je gratis podcasts kunt proberen.
- Spotify: sinds een tijdje staan er ook podcasts op Spotify die je kunt luisteren.
- Google Play Music: een app waarop je podcasts kunt volgen voor een Android Smartphone.
- What’s in it for the podcastmakers? Tot nu toe zijn de tips gericht geweest op het maximale luistergenot. Maar wat zit erin voor degene die de podcast opneemt, de expert en de organisatie? Wat ik leerde tijdens het opnemen van mijn podcast was het kunnen pitchen van de kern van mijn verhaal. Het komt aan op de kracht van jouw woord, hoe overtuigend jij bent op inhoud en passie, want het is alleen jouw stem, er is geen afleiding van beelden. Zelf krijg je als expert of organisatie ook nieuwe inzichten en ideeën door het opnemen van een podcast, zeker als je de podcast opneemt in een gesprekvorm met anderen. Het gesprek is namelijk uniek, in het moment, je reageert op elkaar en bouwt voort op elkaars ideeën. Tot slot is een voordeel voor de podcastopnemer dat je jouw kennis op een toegankelijke manier vastlegt. De kennis is via de podcast deelbaar gemaakt voor iedereen die de boodschap op een moment zou willen beluisteren. Je trekt mensen aan met dezelfde interesse. Een serie podcasts kan leiden tot een community doordat de inhoud de luisteraars met elkaar verbindt.